گروه ادب و هنر - کامران محمدی: 2 جایزه خصوصی که هر دو را یک نفر هدایت می‌کند، خبرهای تازه‌ای منتشر کردند.

book

جایزه شهید حبیب غنی‌پور که حالا به دهمین دوره برگزاری رسیده است و سومین دوره از جایزه داستان انقلاب که هردو به همت و دبیری امیرحسین فردی برگزار می‌شوند، از جمله جایزه‌های خصوصی در حوزه ادبیاتند که در طول مدت برگزاری تا حدود زیادی مستقل از جریان‌های مختلف، کارشان را انجام می‌دهند، هرچند که هر دوی اینها با توجه به تمرکز موضوعی‌شان، مورد حمایت دولت نیز هستند.

جایزه شهید غنی‌پور که هر سال در ایام شهادت او در اسفند مراسم نهایی‌اش را برگزار می‌کند، یک ویژگی جالب دارد که نسبت به جوایز دیگر، شمولش را افزایش می‌دهد. مسئولان برگزاری این جایزه، همه آثار منتشرشده در سال قبل را می‌خرند و پس از انتخاب هیات داوران، کتاب‌ها را به آنها می‌دهند تا روال داوری آغاز شود.

علاوه بر این، تنها جایزه ادبی است که به نام یک شهید نویسنده و به‌صورت خودجوش برگزار می‌شود. اما فردی به جز این جایزه، 3سال پیش و پس از آنکه رمان «ابراهیم» او با محوریت انقلاب اسلامی به بازار آمد، جایزه دیگری را نیز با همین محور راه‌اندازی کرد. ویژگی مهم این جایزه که هر سال در ایام پیروزی انقلاب برگزار می‌شود، داوری آثار چاپ‌نشده است.

درواقع در جایزه داستان انقلاب، نویسندگان باید رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه چاپ‌نشده خود را به دبیرخانه جایزه ارسال کنند تا برای دریافت جوایز قابل توجه آن‌که از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تامین می‌شود، داوری شوند. امسال قرار است 48.5 میلیون تومان جایزه نقدی به برگزیدگان پرداخت شود.

امسال علاوه بر بخش بزرگسال، به این جایزه بخش نوجوان نیز اضافه شده است. هنوز داوران بخش بزرگسال معرفی نشده‌اند اما دیروز محمدکاظم مزینانی، سمیرا اصلان‌پور، ابراهیم زاهدی ‌مطلق، مهدی کاموس و خسرو باباخانی به‌عنوان داوران بخش تازه‌تاسیس نوجوان معرفی شدند

کد خبر 120366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز